Friday, November 4, 2011

Rawatan bulan terkena sabit

berapa ramai antara kita yang pernah masuk persatuan bulan sabit merah masa sekolah dulu? ok kalau masuk pun gerentilah tak hingat bantuan kecemasan dah sebab tak makan kismis cerdik selama 16 tahun. tak payah tunggu masuk persatuan ok. memang kena perlu tahu. kalau terjadi kes-kes kecemasan yang kecik dah tak payah nak nak gelabah puyuh.

ok kesedaran ini timbul selepas menggelupur puyuh semalam. sedang leka memotong kotak utk projek d.i.y bagi orang yang kedekut,maka tergores dan menanglah tangan terkena cutter yang tajam.dan terus mcm errrr ok luka kena pisau je,..padahal darah dah bercucuran di lantai . dan mcm gelabah puyuh tak tahu buat apa bila darah macam ayo paip. nak call sapa pon tak keruan dah.dan mcm tak logik bila call kata kena pisau dan menjerit tolong!!


apa yg perlu anda buat? ewaah

> bila darah keluar basuh jari dekat air yang mengalir, lap then compress guna kain. balut dan tekan lama-lama dalam 5 minit . jangan buka. ok kalau oozing blood most likely dari vein. tapi kalu arteri darah akan memancut. ok mcm kes aku adalah dari vein. jangan bukak balutan tadi sebab kalau kita bukak die akan berdarah lagi. balut dan tekan lama-lama.

tips ini adalah dari penyelamat wonderpet saya,aen. nasib kebetulan dia nak ke rumah dan tips ini dari kakak iparnya yang seorang doktor,. tq aen!

.

memang kita akan kata ah takat terkena pisau basuh then guna hansaplast sudah. eh eh syilap ok!jangn lupa dapatkan rawatan susulan di klinik. dapatkan suntikan att bagi mengelakkan kancing gigi kerna risau pisau berkarat dan kuman. oh ya suntikan ini bertahan selama 6 bulan. katakanlah pulak lepas jari kaki, then jari tangan ,then lepas ni aku terkena gergaji pulak dekat leher,,ok tak payah amik suntikan att sebab masih dalam tempoh 6 bulan.

pil antibiotik perlu dimakan ok.




taraa! ini hasilnya! ok selamat mencuba!


dan pastinya raya haji tahun ini salam guna kaki.