Wednesday, June 24, 2015

20 Jun

Dalam satu ruang dan dalam keadan yg sama.

20 Jun 2012.


Tertulis sebagai anak yatim untuk aku. Baru mula meyulam kasih, masih panas dengan cinta, baru sebulan berumahtangga pada masa itu. 


Aku lupa si pewali. Walau dalam masa sebulan bagi aku sekejap, entah bagi arwah babah mungkin lama merindu aku,. Aku alpa sekejap menjenguk,bertanya khabar, aku ambil sambil lewa. Risau hatinya bukan main kepalang melebih emak, iyelah anak tak boleh harap mengurus rumahtangga entah mcmna si keras kepala ini melayan suami.


Ditambah dengan kerjaya di tempat kerja baru. Aku terlampau fokus mencintai karier aku dari bujang hingga beralih ke tempat kerja baru. Cuti masih banyak berbaki. Yang mana sekarang cita2 bergelar wartawan boleh aku persetankan.


Hari-hari hubungi aku. 'Dah masak untuk suami? Dah lupa abah nampak?iyelah orang dah ada suami' , seloroh arwah kali terakhir dalam perbualan telefon.


Sepertimana yg pernah aku coretkan 3 tahun lps di sini, arwah merajuk aku tak hubungi dia, aku terus ke Cherating berbulan madu, .. balik dari sana abah jatuh sakit. Stroke,tak boleh melihat dan bercakap tak sampai seminggu.


Hingga akhir hayat.


20 Jun 2015.


Aku yg masih lagi sibuk mengurus rumahtangga. Bila anak bertambah,masa makin singkat. Mendapat suami yg komited bekerja mencari rezeki tak mengira cuti. Tak kurangnya aku.


Abah tak sihat 2 minggu lepas. Apakan daya jenis orang tua yg keras kepala tak mahu menyusahkan anak - anak. Nak menyendiri,susah senang makan pakai dia mahu berdikari sejak berpisah dengan ibu mertua lebih 5tahun lalu. Rasa selesa jenis orang tua dia saja tahu katanya.


Kami dalam proses untuk duduk dalam sebuah rumah yg selesa. Sudah aku siapkan lakaran untuk bilik khas abah. Sudah diniatkan suami nak ambil pembantu bantu kami mngurus abah. 'Ok,banteh dah pindah nanti abah ikut'. 


Janji tinggal janji.tiap kali anak anak menjenguk, alasan demi alasan berkeras tak mahu tinggal dengan anak anak.


Walaupun seorang ayah mertua yg bukan darah daging aku, sudah aku sama ratakan sepertimana kasih syg aku kepada babah. Semua ayah adalah terbaik di mata aku. Sama kasih sygnya berdsar pengorbanannya , selagi kau bergelar ayah.


Sepertimana tahun-tahun yg lepas, ulangtahun perkahwinan kami raikan dengan percutian. Kami memilih untuk tahun yg ke 3 ini bercuti di Cherating semula.mengimbau kenangan berbulan madu bersama. Pulang dari Cherating, satu set lengkap sekeluarga demam. Tunda hari yg sepatutnya ketemu abah.


Sampai hari yg sepatutnya,suami hubungi abah. Dari pagi tak berjawab.aku siapkan tempat tidur abah,rapikan rumah,dan hubungi restoren untuk tempahan makan malam sempena hari bapa. Seprais mungkin dari aku untuk suami dan ayah mertua.


Tak sempat. Allah lebih sygkan abah dan memilih abah untuk ada bersamaNya dalam bulan Ramadhan yg penuh mulia ini. Kesorangan tenang pergi dalam keadaan duduk. Hampir rebah suami, hancur luluh hati tak kuat dia melihat abah bila buka pintu rumah tak disapa abah lagi.



Kami redha.terima kasih Allah. Kau masih mengingatkan kami,dan memilih kami. Ampunkan dosa kami andai kami tidak dapat membahagiakan kedua ibu bapa kami. 


'Jaga anak-anak baik-baik nak., dah besar bagus budak budak ni. Abah sayang cucu-cucu abah yang ini.kau menantu yang abah sayang nak.' 


Terngiang ungkapan abah pada aku,walau berloghatkan pekat negeri sembilan, aku terkesan dan paham. Ingatan ini saja yg aku guna untuk menyedapkan hati bila saitan berbisik menuduh aku dan suami ralat.


'Atuk tak ada, atuk pegi jumpa Allah kejaplah.' Si kecil penyeri tangis.




Cherating, 20 jun dan aku kehilangan seorang lagi abah. 



20 jun 2012 -Abd Kadir bin Hormuzullah


20 jun 2015 -M Nazri bin Omar.


Al-fatihah.

Tuesday, June 2, 2015

Adele, anak aku yang sulung-(ye sudah dua orang anak.) sudah pandai berimiginasi. kejap kejap ambil anak patung dan suakan ke tetek. "syhh jangan nangis mama ada."

kadang ketawa kadang geram bila aksi aku menjadi emak emak dilakonkan semula oleh anak.

sejak akhir-akhir ni, bila malam menjerit-jerit tengok kelibat langsir.momok!! momok!! sampai 2, 3 pagi menangis , pujuk dan heret nak tidur di ruang tamu.

suami pujuk,- 'kakak, kenapa kakak nangis? ada apa dekat langsir tu?'
adele- "ada momokkkkkkkk!'(jerit)
suami- 'macamana rupa momok tu?'
adele- 'wuarggggggggggggh! wuaarghh! (besarkan besarkan mulut buat aksi vampire) 
            macam mummy.
suami- "errk, ok,ok."



aku perhatikan saja dua beranak tu dari jauh.

K!



kalau diterbangkan balik dalam tempoh 15 tahun lepas yang mana angan-angan menjadi seorang isteri- bangun pagi, ikatkan tali leher suami, sediakan sarapan pagi-ada fresh orange & susu (walau tak minum susu). semua itulah yang dimomokkan oleh drama-drama kekeluargaan atau percintaan pada aku.

ada lagi,- bangunkana anak2 siapkan ke sekolah, sisir rambut rapi-rapi dan lambai anak naik bas sekolah. tapi wajah tetap maintain jadi emak emak paling cantik..

haih indahnya fantasi.

,................. ouch, darah mengalir jari terhiris pisau. 

6.00 pagi.

teruskan memotong sandwich buat bekalan suami.sayup-sayup dengar anak yang kecil sekali  uwek uwek mahu upah susu. terkejar kejar siapkan baju kerja suami, sambil tangan capai tuala untuk mandi- dengan bekalan mental yang tinggi sudah siap sedia hadapi kesesakan trafik.

alah bisa tegal biasa.


itulah fantasi dan realiti.



Friday, January 9, 2015

Arjuna Uqael Zaffran panggil kita remy ishak je.

style budak zaman sekarang, tak hipster langsungla nak kena bedung bedung ni. leceh dia kata.

Saturday, December 13, 2014

#emakkuasadua

satu lagi rasa nikmat cinta yang berganda. 

alhamdulillah. terima kasih Allah. 

sudah jadi emak kuasa dua. 

Monday, October 13, 2014

entah last aku menulis dgn pjg lebar rasanya waktu nak bersalinkan adele dulu. punya panjang kronology aku saat saat nk berankkan adele. lepas tu stop. sibuk. dan payah nak sesuaikan diri jadi mak walau dekat 2tahun.

rasanya waktu praktik untuk kembali menulis adalah semasa ditahan di wad hospital, kot. ye sekali lagi di dalam tahanan wad. belum sampai masa lagi kronology bersalin salin eh.

aku yang istimewa pilihan tuhan. Dia tahu aku lama dah tak merembes air mata merayu rayu pada dia dlm doa tiap kali 5 waktu, Dia bagi aku peluang aku ingat balik pada Dia. 'syukur aku di sini syukurrrr bernafas lagii (lagu)'. Ditakdirkan aku terkena virus kencing tikus. betapa tuhan maha mengetahui betapa sakit tak tertanggung jadah penyakit ni. alhmdulillah makin sihat dan dalam proses pelupusan sisa sisa bakteria. 

walau dalam keadaan yg lemah sakit tak boleh berjalan diiringi jangkitan pada hati, hati aku tak pernah sakit sebenarnya. mentaliti aku dh sihat dengan adanya keluarga & kawan-kawan yg posiif. yang setiap hari bertanya khabar dengan cara yang berbeza. ada rupa kawan yg membebel mcm mak mak ,yang mangkok hayun yang mcm nak tibai je pungkok pon semualah..! tapi semua yg buat hati girang. kalau sampai waktunya aku dah diambil pergi, tak menyesal ada kamu semua. terima kasih. 

aku kan kuat power ranger pink mana boleh sakit! doakan aku. 

okay jumpa lagi bulan 12 dengan kronology terbaharu. 

Thursday, August 28, 2014

assalammualaikum,, eh salam ehh.,,  starting nak berblogging zaman kereta terbang ni macamana? 

jahanam punya aplikasi telefon pintar zaman sekarang ni tahu! instegeremlerr, facebooklerr, wechatlerr, wassaplerr.. twitterlerrr.... bikin gua menjadi kacang lupakan kulit pada blog. dialah penyebab blog dimamah anai anai. terdampar layu dan gua jadi kayu sangat nak menulis dekat sini.  ahh! 

kbye. jumpa lagi tahun 2020.