Tuesday, August 25, 2015

Doa

Tadi siang aku patah hati.

 Bertanya aku pada kawan sepejabat, 'aku perasan sejak akhir-akhir ini kalau permulaan hari aku tak baik maka aku akan berakhir dengan perkara yang tak baik juga. Contohnya , awal pagi bergaduh dengan pak guard pasal parking atau stiker parking atau tag kerja terlupa bawa. Dan seterusnya hal hal pejabat yg remeh dan diikuti rakan sekerja yang annoying dannn teruslah berlarutan sampai ke rumah, menjadi raksaksa pada anak anak.

Tenang sahabat aku yg rajin ke kelas ilmiah jawab,. 'Kau kena sucikan hati kau dahulu.'

Bercakap benda yang baik baik, sentiasa redha dengan ketentuan tuhan,maafkan semua orang, sabar dan berfikiran positif ,jujur pada diri sendiri dan apa entah lagi lupa aku nk ambil nota.tapi aku ambil peduli.

Aku pernah berazam nak datang kerja tumpu satu hari kerja tanpa rasa malas-malas. Tapi gagal.

aku pernah berniat tak mahu mengumpat orang dan sentiasa positif. Tapi aku gagal. Walau aku tak buat tapi aku tergolong dengan manusia yg sentiasa merungut dan menilai orang dengan benda negatif. Walau mendengar atau menjadi penonton sahaja.

Sebelum balik dr pejabat,dan jumpa anak anak aku dah set nak gembirakan mereka. Tapi aku gagal kawal emosi.sikit sikit bertukar jadi naga dan raksaksa bila dah penat anak anak buat hal,


dan begitulah rutin setiap hari. tapi  aku sentiasa berusaha dan berniat ke arah itu.  doakan.                      













3 comments: