Thursday, July 26, 2012

Babah the superhero #5

sebenarnya agak ralat bila aku buang mesej mesej dari arwah babah dalam phone. yang tinggal sikit sangat. walau yang tinggal mesej psl hal catering, urusan kewangan masa kawen,.sayang aku nak buang.aku simpan. nama dia pun aku tak pernah rename.

awal puasa,satu malam aku terkejut time sahur dapat mesej dari babah, "selamat berpuasa." aku senyum. dalam hati aku nk balas, babah berbuka  makan apa?masa nak taip aku baru tersedar, bukan babah.dia dah tak ada.sekarang phone dia mak yang pakai.kadang-kadang abang aku yang sulung.

sampai sekarang,tiap kali mak call akan keluar gambar babah,bila dengar suara mak aku baru teringat,bukan babah yang call. babah dah tak ada.

tadi,sementara tunggu subuh aku terlelap. babah datang dia pesan suruh aku basuh halaman rumah.pastikan bersih. semua nak dtg,nak tumpang masuk rumah.bila aku kata kan emak memang basuh, dia kata, kena sentiasa bersih, "diaorang dah tunggu" nak tumpang rumah kita nak datang rumah kita. "siap-siapkan rumah."

subhanallah.walau sekejap beberapa saat, aku bersyukur ya Allah dia tahu aku rindu yang tersangat dekat dia.Nak sangat jumpa dia.

aku call emak dan sampaikan apa arwah pesan.emak kata bulan ramadhan rumah kena bersih mungkin ada anjing yang duduk depan rumah malam-malam kita tak tahu.dia suruh "siap-siapkan rumah," hias rumah dengan bacaan quran, doa dan solat. bulan ramadhan semua arwah datang melawat rumah tgk anak anak tgk semua kenalan dia tgk semua orang yg dia sayang.

terkedu dan sendu.



*kenangan cerita mesej dari arwah babah yang pernah aku kongsikan di sini.