Thursday, July 21, 2011

Penjara janji


setelah kuciwa tak sempat masuk penjara pudu sebelum dirobohkan maka simpanlah hasrat terpendam untuk menjejakkan kaki ke penjara suatu hari nanti. bukan senang nk masuk penjara kalau dah terbunuh kucing di dalam enjin kereta pun menangis teresak-esak henjut-henjut bahu ni kan pulak nak tikam orang macam "botak". simpang melaikat 44.


ok sekarang dah boleh cerita pernah masuk kawasan penjara.dan jakun sangat.


tapi tak puas hati sebab ini penjara baru.bukan penjara tahanan yang besar tu. tapi takpe selagi bersama kementerian dalam negeri pasti boleh masuk penjara lagi kalau ada event. "kita dh kenal nak masuk penjara hari-hari pun boleh" . itu adalah dialog PR Jabatan Penjara bukan banduan penjara.

ini abang kameraman bukan abang banduan.


actually penjara ni dipanggil pusat pemulihan pemasyarakatan di kem batu 10 kuantan.banduan yang masuk dekat sini ada baki lagi 2 tahun nak dibebaskan dan terpilih.kira macam feveret banduanlah :P jadi inilah masanya untuk beri dorang keyakinan diri dan bergaul dengan masyarakat. mereka tak dipanggil banduan tapi "orang yang diselia,ODS." mereka buat kerja kemasyarakatan macam gotong-royong,potong rumput,dan kerja-kerja lain di luar pusat ni. dan dibayar gaji. yelah kalau takada pusat macam ni tak biasakan diri dengan masyarakat mestilah susah mereka nak hidup bila keluar nanti.


tercari-cari jugak cikgu zakiah,daim dan cikgu ripin.aha.ok sebenarnya cerita juvana takada kene mengena dengan jabatan penjara dan bukan macam tu kehidupan sebenarnya dekat penjara. agak marahlah orang-orang penjara dorang kene hentam sebab cerita juvana yang best tu.makan pakai tempat tidur semua dijaga. seingat aku dulu parent aku pernah sediakan makanan untuk orang-orang dalam penjara setiap hari. hey makan mewah ok. bukannya ikan masin. paling koman pon ikan jaket.

ha tunggu apa lagi? penyimbah asid baik awak serah diri masuk dalam penjara hidup terjamin tahu. ayam masak kari pakej papadom dan air sirap pun ada.


sumpah takut masa mula-mula masuk.before masuk memang ada taklimat keselamatan lagi-lagi kaum wanita. masuk je dalam mata dorang tak lepas-lepas usha atas bawah atas bawah..takut! dah lama tak jumpa dan tak dapat perempuan. gulp!

tapi bila sesi int bedeba deba deba jantungku lagi-lagi ber eye contact. dan sebenarnya terus jadi tak takut dan sedeyh dan nak menangis. lagi-lagi yang tua macam baya kader baba,,macam baya atok-atok. dengar rintihan sesalan dorang je dah tertusuk di qalbu. kasihan.

semoga dosa mereka diampunkan dan berjaya buka lembaran kehidupan yang baru.



"ah sesuai nyah kau pakai baju belang banduan antarabangsa gitu,"ujar seorang repoter pondan.