Thursday, November 10, 2011

Pentipu

banyak medium sekarang ni yang boleh membuatkan orang menipu dan tertipu.kadang-kadang kita tak sedar pun menipu secara halus ni.ok antaranya sah-sahla di saluran internet. hal guna gambar orang lain dah tak trendlah.


nak muat turun gambar mesti nak pilih gambar cantik-cantik. gamba mulut ternganga jangan harapla nk letak.lagi-lagi kalau lemak tersepit kalau orang tagged mesti remove cepat-cepat. wah muka nk letak yang flawless aje. tahi lalat berbulu dekat hidung pon hilang*photoshop*. dan ade 368 komen campur 'like', "wah cantek nya!" . ok kira berdosa tak?

dekat status fb contohnya umangggaihh ayat-ayat pujangga kau letak, kalau begaduh dengan orang mesti nak keluar ayat-ayat baik beserta dengan hadis. dan kawan-kawan yang komen semua menyokong dan beri kata-kata semnagat walhal tak tahu pun siapa yang benar siapa yang salah. dan lagi-lagi kita tahu orang tu memang suka cari gaduh dengan orang dan satu tempat kerja. atau! ni aku paling benci,ayat pujangga bunga-bunga dia seorang je perempuan muslimah sejati dalam fb,,tapi dekat luar membabi-babikan orang.mksdnya mulut celupar. ha berdosa tak tu jadi hipokrit?

paling senang nak menipu, guna blog. semua ayat tentang diri sendiri baik,belum lagi puji diri sendiri. ayat positif kemain. semuanya tentang cerita orang suka awak dan ayat macam berinteraksi dengan peminat.perkataan babi pun tak pernah taip. pengalaman hidup semua yang terindah. apa perasaan awak kalau yang blog awak baca tu kawan baik awak. atau awak pernah kawan dengan dia dan tahu almari baju dia, baju kotor dia banyak mana,cara makan dia macamana atau dia suka mandi atau tak. tapi bila baca blog dia wahhh sangat perfecto! apa yang ditulis bercanggah dengan perlakuan.ayat manis dan mulut manis memang benar sama.


apa yang boleh dirumuskan di sini adalah orang yang takada facebook dan blog pastinya orang yang selamat dari menambah dosa menipu secara halus.


aku pun sama terberdosa.maafkan aku ye tipah.


No comments: