Tuesday, December 3, 2013

berapa RM harga kasih sayang?

dekat dua tahun usia perkahwinan aku, dua tahun lebih jugaklah arwah (kakak saudara terdekat) pergi tinggalkan kami. teringat seminggu sebelum majlis kawen, sempat ke hospital melawat arwah. "dah besar dh ejan dah nak kawen dah.", dia cubit pipi aku. aku kata ke dia, "ahhh dia pun dah tua!"

arwah hidap kanser tulang tahap empat lepas potong sebelah buah dada akibat kanser pertama.selain kanser tulang, hati rosak.kanser tulang baru dapat kesan bila dah tahap empat.sebelum balik, aku cium dia. dia bisik ke aku,

"tak sempat kot dtg tengok ejan kawen."
aku balas dengan senyuman. "insyallah sempatla. lepas kimo insy dah sehat boleh keluar dah. aku cium peluk dia, -bau peluh yang aku rindui hingga sekarang.

Besar ujian tuhan buat dia. tinggalkan 4 orang anak yang paling kecil umur setahun. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Setahun juga suami dan keluarga uruskan anak-anak arwah. sampai satu masa terdetik suami arwah nak mencari seorang yang boleh jaga makan pakai anak dan juga dia. jodoh itu rahsia Allah, perkahwinan tak sampai setahun, putus di tengah jalan.

anak usia setahun, 8 tahun, 10 tahun, diherdik dimaki diTENDANG. Subhanallah. aku menangis. remuk hati bila teringat arwah seorang yang lemah lembut entah tak pernah sekali aku nampak dia jentik anak-anak.Mana letaknya sifat kemanusiaan pd seorang yang bergelar USTAZAH? diperlakukan sebegitu pada anak-anak yatim? aku menangis kali yang kedua untuk dunia. yang sudah hilang langsung sifat kasihan, tanggungjawab dan kasih sayang yang semakin mahal dalam diri manusia zaman sekarang.

tak boleh bayangkan sang ustazah tersebut mengajar subjek "aqidah" pada anak muridnya.

kalau aku selalu takut dan payah nak letak kepercayaan pada pengasuh, guru taska atau orang gaji mungkin silap besar. aku dah mula buang persepsi lama dan buat persepsi baru,

tak percaya pada semua orang.




2 comments:

Ana Lyana said...

menangis aku baca ni... T_T

sekarang sape yg jaga anak2 arwah jan?

fareezan said...

ayah dia sanggup jaga sendiri. :(