Friday, July 4, 2008

::InsaN terpiliH::


aku br jeh pas lik dr sekolah sri sekamat...hari nie pembelajran jqaf 1 class jeh so xbyk visual yg dpt n dak2 clas pon ader 5 org jeh mmg sgt xckp nk buat stry...


smpai jeh dlm kul 10,..aku ngn farez cr skolah nie xla sush sgt sb kiteowg penah lalu kat area cni mase cover skolah cina kat batu 10 kalu xsilap...skolah sri sekamat nie kat jln cheras batu 12 setengah...




j-qaf nie pembelajaran jawi, al-quran, arab n fardhu ain...

program ni dah lame dah dari 2003 lg.. n skolah2 yg terlibat sek2 rendah je..n pembelajaran die lps waktu skolah..j-qaf ni gak dah dibuat kat skolah2 pendidikan khas..tp br 12 buah skolah jeh sbgai perintis je la..sebab 2 susah aku nk cari skolah pendidikan khas yg mengajar jqaf nie sb kat slangor ader berape jeh.. kita xtaw mcmner dak2 istimewa ni blaja j-qaf,..

so aku kenela gtaw kat public yg bdk2 istimewa nie pon xketinggalan utk dapat ilmu yang same dengan dak2 normal..n cara pembelajaran n pengajaran dieowg jeh yg lain.


clas yg aku msk der 5 orang plajar jeh..n kat skolah sri sekamat nie j-qaf pnddikan khas dari dak2 yg ader masalah pembelajaran or slow learner.. kesian aku tgk dieowg nie tp ok la ader gak yang pandai dah..


kate ustazah dieowg kanak2 nie slow n sush nk tgkap pe yg diajar n tgkap time ctu jeh dah lik umh xhengat dah,,.tapi atleast mereka nie taw dah cmner nk solat, knl huruf2 jawi n mengaji..





terharula aku tgk dieowg blaja..n ustazah yg ngajo tuh pon sabaw jeh..aku xtawla kalu aku gnati tpt ustazah tuh,.. adik nie dalam kategori hiper dgn kate lain terlebeyla plak hehe asik2 die jeh nk agkt tgn nk jwb soklan walaupon jwpn dier xbtl sgt..n xleh nk dok diam.. tapi baik pndai hormat org,..aku nanye soklan pon die leh jwb dgn baik...



khames nie aku kene g lik skolah nie sb ari kames byk class jqaf..n aku leh tgk sendiri tahap2 class yg blaja jqaf nie..dr slow smpaila yg dah pndai,..


~ni la tgs aku,selain aku kene cari bhn cerita aku gak kene phm n hayati skali pe yg dieowg buat n alami(keluar dah ayt skrip hehe) baru aku leh wat story... bukan senang nk jd reporter nie yg penting 'ati kering'...janji aku dapat story aku :) da siap nanti aku tjk kat korg keh..