Tuesday, May 12, 2009

::"B,aKu saYaNg ko"

"b, aku dh smpai."

*atau

"mmg mcm piggyla pangai ko ni sayang."

*atau

"babe aku rindu ko la."

*itu bunyik mcm biasa je.kalau yang mcmnie plak

"b jgnla,bodola"

*atau sms yang berbunyik

" katne?jage diri leklok.bye.aku syg ko."


kesemua ayat di atas antara ayat2 cth yang dpt dikesan .ada pasangan kekasih memakai bahasa seperti ini.soalannya ini normal atau separa normal?ada yang mengangap kurang sopan sb kekasih perlu ditatang atinye walau bopren or guprennye berpangai mcm berok.kalu bagi aku,ader aku kesah?


*kalu bercinta kene idup dlm dunia plastik kene buat baik jeh boleh ek?THE?


ada sang suami dan isteri memanggil dengan nama gelaran.ye betul aku pernah dengar sendirik.tapi mereka bahagia smpai sang suami sudah meninggal dunia.


"man,oo man!.jom mkn same."


*xder mslh pon.ada org kata sebab kite org melayu so wajib pggl dgn panggilan "abg" ek kalu dh kawen?ah bosan.aku lagi tua dr laki aku.so jgn harap :P


bagi aku sume tuh xpenting. xmendatangkan efect apa-apa pon.hormat ttp hormat tapi pglan2 sebegitu perlu dilihat dari sdut keserasian dan keselesaan jika dua2 pasangan "berkepala satu."(jangan pk kepala lain please.)

tapi aku perlu tekankan di sini panggilan2 di atas hanya layak utk mereka yang sudah dikategorikan sebagai orang dewasa dan sila berbual dihadapan orang dewasa jugak.

perbualan yang aku pernah dengar sendirik:

(*dialog dibwh boleh tukar perkataan abg dgn syg,hubby,baby..dan lain-lain.ikut selesa.)

ISTERI: "abang, bwkla kerol ni skali.dia nk ikut nie.
SUAMI: "ala mlsla kang die buat perangai sape nk jaga.saya sibukla.
ISTERI: "abang tuh memang kalu jaga anak ada jeh alasan.
KEROL: "ala abang,...kerol nk ikut jugak.kerol nk ikut jugak.uuuuwaaaaa! mama abang xnk bwk kerol!!uwaaaaaa!
ISTERI DAN SUAMI : *terpinga.



tapi btllah.bahasa.jiwa.bangsa.
berbahasa itu indah.
sekian.

*KADANG-KADANG NORMAL

7 comments:

sepul said...

hang ni kembung2 pipi mcm tu dah macam wonderpet dah aku tengok. ecehh tetiba entry jiwang ni pehal

Tukang cerita said...

Tp...
bila dipanggil sayang..
hati akan tenang...
nak marah pun tak jadi...

pendapat org lain???

~kata2 kan doa....
apa salahnya panggil pasangan dgn panggilan yg dia suka...dia senang...
itu lebih baik....

orang timur penuh dgn kesopanan..
Islam apatahlagi...
Rasulullah sendri memanggil ahli keluarga baginda dengan panggilan yg baik2..yg dorang suka....



jadi.....????


~tp, hanya tuk yg dah kawen jer lah yer...
:P

aloy_paradoks said...

mcm kompom je ko lagi tua dr laki ko...

intan kurus said...

yup!mutut2!.ko hengat ak adik beradik ko ke ko nk abg2??akward ohh.
sy xpaham kenape nk kene panggel abg.respect?bukan ke respct2 kene dtg bg tiap pasangan.isteri kene respect suami.suami pon kene respct isteri.panggel ak kakak ko nk?nk tunjuk respect pon wif action rite?action speak louder thn words hokeh.ad certain spouse 2,wife dia pangel abg.tp xrespect pon ak penah tgk.elok je tgh2 super market 2 jerit~abggg ni anak pon xreti tgk ke?jatuh budak2x kang!!.sambil tgn pegang kasut saiz 4 die nk try.tang mane la respect 'abg' nye?hubby pon pelik eh?dorg ckp B 2 singkat tuk hubby.konon sweet oh panggel B.ce kalu suami ko panggel ko B,try la tanye die singktan tuk B tu ap?kalu die ckp B tu tuk bini sure diorg kene tdo lua eh?kate xromatik la apla.ko panggel ak hubby xpe plak.ak pangel ko bini ko marh! ni xadil!!kalu ko nk ak pangel abg ko kene pangel ak kakak.kalu ko nk pangel ak B ak pon kene pangel ko B jgk.baru ah saling hormat menghormati..huhuhuu.elehh.ak kau2 2 kejap je.tang baru kenal,tgk la 6bulan kts nanti.nk jugk manje2.KANNN PAJIJANNNN.paling busuk pon sure kua pekatan BUcUK.~xbleh blah.hehehe.

..izza.. said...

wahwahwah...
best gak kan kalo leh panggil sempoi2 cenggitu...ko-aku je..xpayah saya-awak,baby-ayang bagai...tp cikmal ckp aku kurang ajo kalo ckp ko-aku...hmmm..lecehh..

FareeZan said...

SEPUL:banyakla ko en3 jiwang. aku memang ahli wonderpetla.. akulah "ming-ming".. "mari kita raikan dengan daun saderi!!""

USTAZAH NURUL:terima kasih ustazah.
saya xtaw nikmat berumahtangga lg :P ok akan saya amalkan nanti insy..

intanGEMOK: yg ko nk emo lebey pehal?aku ks pendpt jeh. BUCUK? very the..!buuweek!ikut keselesaanla. time ko nk bercindu2 ko pglla ape aje huh! tapi pk jap, 4thn ader x perkataan bucuk aku kat yayeed?hahahaha.
~tapikan aku pernah dgrlah!~oh my sugar kahkahkah.sugarke salt?or black pepper?
assalammualaikum.
bye!*aku larik laju2

izza: "syg,lempang kang!" -kuang ajo gak kan?walau bersayang2 bagai.
setengah org lain2 mgkin setengah tuh dh terbiasa ms jd kwn dulu.
cikmal nk pompuan manja2 :P

intan kurus said...

ne ade emo.yg ko pegi bce cam rosnah mat arip bc sape suroh.ngoi.saje la menyemak wat en3baru kat blog ko.hehe.jauhi gule,kerana gula itu boleh mmbawa penyakit.Wey, can u ring my bell,ko pon penah ~Oh my B jgk ek?hahhahahahhe=P.BBBBBBBB!!! Bip!Bip!Bip!Bip!Bip!Bip!.BIP!bip!bip!

p/s~alhamdulilah,Im proud wif my self, n my beloved friends for wut we r now.Cerita Hidup sekarang sgt gumbira dr cerita Hidup dulu.=P

*Sesi Mengeli Tamat.