Wednesday, January 13, 2010

::JanGan GeLabaH Gula naiK::

Dari sudut pemakanan, gula dalam bentuk hablur berwarna putih yang biasa kita kenal sebagai gula atau gula pasir mengandungi zat kosong yang bermaksud kandungannya semata-mata sukrosa.Ia dikatakan tanpa zat kerana tidak mengandungi nutrien penting seperti vitamin B, enzim-enzim dan hanya mengandungi garam galian pada kadar yang sangat rendah.
Hampir semua orang beranggapan bahawa mereka memerlukan gula terutama dalam minuman sekurang-kurangnya dua atau tiga kali sehari. Mereka percaya bahawa gula menyumbang tenaga.


Sekilas pandang sememangnya ia menyumbang tenaga tetapi apabila dicerna, gula melepaskan glukosa dengan pantas. Kemudian paras glukosa akan jatuh dengan pantas juga dan berada di bawah paras normal.Makanan berkarbohidrat terutama yang ceruh atau masih ada selaput seperti beras perang atau bijiran berkarbohidrat terproses yang apabila dimasak dan dimakan dengan lemak atau protein menjadikan pelepasan glukosa dalam darah pada kadar perlahan.
Paras glukosa darah akan jatuh secara perlahan-lahan dan tidak akan melepasi di bawah paras normal.


~petikan utusan malaysia. 10/01/2010

bagi orang biasa mcm aku kenaikan harga gula sekarang xada masalah. sebab aku jarang minum manis-manis.air kosong or mineral water dah cukup setiap hari.mungkin bagi makcik-makcik kantin,, makcik-makcik jual kuih atau mapley di seluruh negara ini masalah besarlah bagi dorang..

xelok makan manis-manis minum manis-manis. ok.nk start promote. ada 1 produk yang boleh gantikan gula. nak tahu ? kelik ke sini. haha nak promote je sebenarnya.

produk anak melayu. halal. lagi berkhasiat. harga xpyh ckplah..berbaloi-baloi!!! hubungi no yang tertera ok! atau hubungi saya pon boleh ok, :)


::dey mapley milo ice sudah naik arga ka?haih.

6 comments:

sepul said...

wahh lama tak masuk blog hang. semakin berinformasi. aku tak tau la samada gula perang tu sama jugak naik harga. tapi sejak 2-3 tahun kebelakangan ni memang aku mengamalkan gula perang kalau nak buat kopi @ teh. gula perang ni dia cepat dipecahkan berbanding gula putih yang biasa tuh

FareeZan said...

wah perantin barula!ble nk upload gnbo?xpenah lak aku taw..oh mklumla ko kan kat kkm hehe weyh belila kordial stevia nie..bagus utk org kawen jugak kahkah

..izza.. said...

aku pun xbrape nk heran pasal hrga gula naik..sbb aku jenis x minum manis2 sgt...minum susu je slalunye..
susu tepung tanpa gula adalah sgt sedap

weeda said...

amboiiii nyempat ko yer ejan...aku pun sama cam ko r..gula ni no 2..kat umh aku stok gula sekampit 2 3 buln tupun sush nk abes..hehe..hurmm..kasi diskoun le...

sweet.ants said...

oh nooo..nescafe O saye kene ade gula kalau x pait lepang lew

jibek said...

ejan cumil